‹ Referenser

Bättre kundupplevelse genom en personifierad tjänst

  • Digitalisering
  • Lean agile
  • Metoder

Utmaning

Veikkaus webbtjänst har ett stort antal kunder som besöker den ofta och upprepade gånger. Veikkaus ville utveckla sin tjänst så att den skulle anpassa sig till kundens behov i realtid.

Förändringen innebar att man behövde införa ny teknologi och byta ut innehållshanteringssystemet. För detta behövdes en kunnig och erfaren partner, som Veikkaus hittade i Talent Base. Projektet resulterade i förmågan att anpassa tjänsten kundspecifikt och framför allt att erbjuda ännu bättre service för kunderna.

Lösning

Experterna från Talent Base anslöt sig till projektet för att undersöka systemutbudet på global nivå samt utarbeta specifikationer för ett anbudsförfarande och driva saker framåt. Vi skapade ett riktigt business case för Veikkaus: vad fördelarna skulle bestå av och vad de skulle innebära konkret och i euro. Dessutom upprättade vi en beskrivning av den blivande arkitekturen.

”Vi behövde en systemförändring och massor av nytt kunnande för vår personal. Vi skaffade en motor för kundanpassningar i realtid och ett innehållshanteringssystem och förnyade dessutom vårt extranät för Veikkaus-återförsäljare. Talent Bases medarbetare skötte jämförelserna och anbudsförfarandet och drev projektet framåt samtidigt som de överförde kunnande till vår personal. Detta var precis det vi behövde”, berömmer Antti Tiihonen från Veikkaus.

Resultat

På Veikkaus webbplats används nu personifierade tjänster och innehåll som förändras till exempel utifrån kundens köphistorik. Tiihonen är mycket nöjd med slutresultatet. Nu får kunderna bättre service, och enligt mätningar kommer de också tillbaka.

”Vi uppnådde definitivt den affärsnytta vi strävade efter. Nu har vi en bättre förmåga att rikta anpassat innehåll till kunderna. Dessutom baseras utvecklingen på data mer agilt och kostnadseffektivt än tidigare”, säger Tiihonen.